آکادمی قهوه واکا

تکنیک‌ های مختلف دم آوری قهوه کدم‌اند؟

تکنیک‌های مختلف دمآوری قهوه | قهوه واکا

نوشیدنی‌های قهوه معمولاً از دانه‌های قهوه یکسانی تهیه می‌شوند و این تکنیک‌های مختلف دم آوری قهوه هستند که باعث تفاوت طعم و ظاهر آن ها می‌شود. به همین خاطر مهم است که شما عزیزان با انواع راه‌ های دم آوری قهوه آشنا باشید و بدانید هر یک از این روش‌ها با چه ابزاری انجام می‌شوند. هدف ما از ارائه این مطلب معرفی انواع قهوه دمی و ابزارهایی است که با استفاده از آن ها می‌توان نوشیدنی‌های مختلف را تهیه نمود.

معرفی انواع راه‌ های دم آوری قهوه

سه روش برای دم آوری قهوه وجود دارد که در این قسمت به همه آن ها اشاره می‌کنیم. شاید شما با روش‌های رایج مانند دم آوری قهوه با فشار آشنا باشید و معمولاً از این روش استفاده کنید. اما دو روش دیگر هم وجود دارند که نوشیدنی‌های تهیه شده با استفاده از این روش‌ها هم بسیار خوش عطر و طعم هستند. این روش‌ها عبارت‌اند از:

دم آوری قهوه با تکنیک فشار

نوشیدنی‌هایی که با استفاده از روش اکسترکشن یا همان تحت فشار تهیه می‌شوند، جزو مرسوم‌ترین و رایج‌ترین نوشیدنی‌های قهوه هستند که در اکثر کافه‌ها می‌توانید آن ها را سفارش دهید. این روش محبوب به خاطر عصاره‌گیری سریع قهوه بسیار پرطرفدار است. قهوه اسپرسو، قهوه لاته و کاپوچینو هم از طریق این روش تهیه می‌شوند. برای تهیه نوشیدنی‌هایی که تحت فشار درست می‌شوند، دستگاه‌های اسپرسو ساز، دستگاه‌هایی چون موکاپات و ایروپرس مورد استفاده قرار می‌گیرند. تمام این دستگاه‌ها آب جوش را با فشار از داخل پودرهای ریز شده قهوه عبور می‌دهند و عصاره قهوه را با غلظت بالایی خارج می‌کنند. فشار آب جوشی که از داخل این پودرهای قهوه عبور می‌کند، باعث می‌شود تا عصاره به دست آمده غلیظ‌تر باشد. هرچه میزان فشار افزایش پیدا کند، غلظت عصاره قهوه هم بیشتر می‌شود و عطر و طعم بی‌نظیر قهوه در نوشیدنی آزاد می‌شود. بین دستگاهی که برای تهیه نوشیدنی با استفاده از روش تحت فشار معرفی کردیم، تفاوت‌هایی وجود دارد. شما با توجه به بودجه خودتان می‌توانید یکی از این دستگاه‌ها را تهیه کنید. البته بهترین نوع قهوه، توسط دستگاه اسپرسو ساز تهیه می‌شود. اما کیفیت نوشیدنی‌هایی که با موکاپات‌های خانگی دم می‌شود، دست کمی از دستگاه‌های اسپرسو ساز ندارد.

تکنیک‌های مختلف دمآوری قهوه | قهوه واکا

دم آوری قهوه به روش خیساندن

روش خیساند‌ن یا پور اُور یکی دیگر از روش‌های دم کردن قهوه است. در این روش پودر قهوه را داخل یک فیلتر کاغذی قرار می‌دهند و با استفاده از کتری آب جوش را روی آن می‌ریزند. به این صورت عصاره پودر قهوه از داخل فیلتر خارج می‌شود و تفاله‌ها روی فیلتر باقی می‌مانند. این نوع قهوه را با دستگاه‌هایی مانند کمکس، کلور دریپ، فیلتر دریپ، دریپ اوریگامی، دریپ بگ کافی و … تهیه می‌کنند.

در این روش شما فقط باید قهوه آسیاب شده را داخل مخزن این دستگاه‌ها بریزید و دستگاه را روشن کنید. به همین راحتی نوشیدنی قهوه‌ شما با استفاده از روش چکانه‌ای یا همان پور اور تهیه می‌شود. به دلیل اینکه در این روش جریان آب به صورت یکنواخت و مداوم از داخل پودرهای قهوه عبور می‌کند و زمان بیشتری برای عصاره گیری صرف می‌شود، طعم و عطر نوشیدنی بهتر می‌شود. البته این روش به صورت دستی تکنیک‌های مختلفی دارد. اگر به درستی آب را روی پودرهای قهوه نریزید یا فیلتر کاغذی را درست قرار ندهید، نمی‌توانید انتظار یک نوشیدنی خوش عطر و طعم را داشته باشید. همچنین میزان ریزی و درشتی پودر قهوه هم روی کیفیت نوشیدنی تأثیر می‌گذارد. اگر پودر قهوه‌ای که انتخاب کرده‌اید زیادی ریز باشد، می‌تواند مانع عبور جریان آب شود و از سبد فیلتر شما سرریز شود.

خواندن مطلب  در هنگام خرید دستگاه قهوه ساز باید چه نکاتی را بدانیم؟

اگر جزو افراد مبتدی هستید این روش را به شما توضیح توصیه نمی‌کنیم. زیرا دم آوری قهوه به روش دستی و پور اور کار هر کسی نیست. البته اگر تجربه این کار را دارید و به فکر خرید فیلتر کاغذی، قهوه یا سایر دستگاه‌های مورد نیاز برای نوشیدنی قهوه با روش پور اور هستید، می‌توانید دستگاه قهوه ساز مورد نیاز خود را در سایت فروشگاهی قهوه واکا پیدا کنید.

دم آوری قهوه به روش غوطه وری

روش غوطه وری که اصلی‌ترین روش دم آوری قهوه است، طی مدت طولانی‌تری عملیات عصاره گیری را انجام می‌دهد. برای دم کردن قهوه به این روش باید قهوه آسیاب شده به صورت کامل در آب غوطه ور شود. این روش با نام هم‌جواری هم شناخته می‌شود و جزو رایج‌ترین روش‌هایی است که برای انجام آن به دستگاه فرنچ پرس نیاز است. البته فرنچ پرس اصلی‌ترین ابزار تهیه قهوه فرانسه است. اما برای تهیه هر نوشیدنی قهوه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی قهوه ترک، قهوه فرانسه، قهوه کلور، قهوه کلد برو و نوشیدنی‌های این چنینی با استفاده از روش غوطه وری درست می‌شوند.

وقتی که شما از یک جذوه برای تهیه قهوه ترک معمولی استفاده می‌کنید، هم دارید روش غوطه وری را امتحان می‌کنید. به دلیل اینکه در تمام این روش‌ها تفاله‌های قهوه باقی می‌ماند، می‌توانید از فیلترهای قهوه استفاده کنید و ذرات ریز موجود در نوشیدنی را حذف کنید. اما اگر به صورت معمولی اجازه می‌دهید تا لرده قهوه ته فنجان قرار بگیرد، مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

تکنیک‌های مختلف دمآوری قهوه | قهوه واکا

معرفی انواع قهوه دمی

برای معرفی انواع قهوه دمی ابتدا باید یک توضیح کلی درباره اینکه قهوه دمی چیست، بدهیم. یکی از روش‌های تهیه نوشیدنی قهوه که با استفاده از فیلتر انجام می‌شود، قهوه دمی نام دارد. در این روش، آب داغ را از روی فیلتر کاغذی عبور می‌دهند. البته داخل این فیلتر کاغذی دانه‌های قهوه یا همان پودرهای آسیاب شده قهوه وجود دارد. عصاره‌ای که از این فیلترها عبور می‌کند و داخل فنجان شما می‌ریزد، همان قهوه دمی دلچسب و پرکافئینی است که اسیدیته پایینی دارد. انواع قهوه دمی با استفاده از دستگاه‌های قهوه ساز مختلفی تهیه می‌شوند. این دستگاه‌ها عبارت‌اند از:

  • فرنچ پرس
  • ایروپرس
  • نل دریپ
  • ۷۶۰
  • کمکس
  • موکاپات

طرز تهیه انواع قهوه دمی

با توجه به اینکه ابزارها و دستگاه‌های مختلفی برای تهیه قهوه دمی وجود دارند، طرز تهیه انواع قهوه دمی هم با یکدیگر تفاوت دارد. البته روال اصلی کار به یک صورت است. اما به دلیل اینکه با استفاده از دستگاه‌های مختلف این نوشیدنی‌ها تهیه می‌شوند، کمی با یکدیگر تفاوت دارند. میزان کافئین موجود در این قهوه‌ها با یکدیگر فرق می‌کند و سختی و آسانی تهیه این نوع از نوشیدنی هم با توجه به دستگاه، متفاوت است.

خواندن مطلب  قهوه بوربن چیست؟

طرز تهیه قهوه دمی به شرح زیر است.

  • ابتدا دانه‌های قهوه را با توجه به نوع دستگاه به اندازه‌ای که می‌خواهید آسیاب کنید.
  • یک فیلتر مناسب برای تهیه قهوه دمی در سبد دستگاه قهوه ساز بگذارید.
  • مقدار مورد نظر از پودر قهوه را اندازه‌گیری کنید و داخل فیلتر قرار دهید.
  • سپس مقدار آب مورد نظر را اندازه‌گیری نموده و به مخزن قهوه ساز اضافه نمایید.
  • حالا دستگاه قهوه ساز را روشن کنید و اجازه دهید تا فرایند دم کشیدن انجام شود.
  • پس از اتمام کار می‌توانید نوشیدنی قهوه خوش طعم خود را میل کنید.

همانطور که در بخش‌های پیش اشاره کردیم، طرز تهیه انواع قهوه دمی با توجه به دستگاه انتخابی متفاوت است. بنابراین در این قسمت به طرز تهیه قهوه با استفاده از دستگاه‌های مختلف اشاره می‌کنیم.

تکنیک‌های مختلف دمآوری قهوه | قهوه واکا

تهیه قهوه دمی با کمکس

  • برای دم کردن قهوه با دستگاه کمکس اول باید دستگاه قهوه ساز خودتان را گرم کنید.
  • سپس فیلتر کاغذی را روی محفظه بالایی قرار دهید.
  • قبل از اینکه پودر قهوه را داخل فیلتر بریزید، کمی آب جوش را روی فیلتر بریزید. به این صورت دستگاه شما گرم می‌شود و فیلتر هم شستشو می‌دهید.
  • حالا باید آب جوشی که داخل محفظه پایینی ریخته خالی کنید.
  • سپس قهوه‌هایی که با اندازه متوسط تا درشت آسیاب کرده‌اید، روی فیلتر بریزید.
  • در مرحله بعد آب جوشی که دارای دمای ۹۰ درجه سانتیگراد است را به صورت دورانی روی پودر قهوه بریزید.
  • صبر کنید تا پس از ۳۰ ثانیه عصاره قهوه از فیلتر خارج شود.
  • مجدداً این کار را انجام دهید تا در نهایت بعد از ۴ دقیقه یک نوشیدنی خوشمزه قهوه دمی کمکس داشته باشید.

تهیه قهوه دمی با ایرو پرس

  • ایروپرس دستگاه قهوه سازی است که دو محفظه دارد. شما باید ابتدا قهوه آسیاب شده را به همراه آب جوش داخل محفظه بریزید. البته این کار را باید در دو مرحله انجام دهید.
  • با استفاده از یک قاشق آن ها را هم بزنید و درپوش فیلتر را با استفاده از آب جوش داغ کنید.
  • حالا درب محفظه را محکم ببندید و فنجان را روی آن قرار دهید.
  • ایرو پرس خودتان را برعکس کنید و محفظه بالایی که داخل آن آب و قهوه نیست به طرف پایین فشار دهید.
  • به این صورت نوشیدنی شما داخل فنجان ریخته می‌شود.

تکنیک‌های مختلف دمآوری قهوه | قهوه واکا

تهیه قهوه دمی با فرنچ پرس

  • فرنچ پرس نیز یک دستگاه ساده است که باید قهوه آسیاب شده را داخل آن بریزید و تا جایی که می‌خواهید روی آن آب جوش بریزید.
  • سپس درب فرنچ پرس را ببندید و فیلتر آن را هم محکم کنید.
  • ۵ دقیقه صبر کنید تا قهوه شما آماده شود.
  • با فشار دادن فیلتر فرنچ پرس به طرف پایین، می‌توانید نوشیدنی خود را داخل فنجان بریزید.

کلام پایانی

در این مقاله درباره تکنیک‌های مختلف دم ‌آوری قهوه صحبت کردیم و چند دستگاه محبوب برای تهیه قهوه دمی به شما معرفی کردیم که می‌توانید برای خرید آن ها به فروشگاه قهوه واکا مراجعه نمایید. درصورتی‌که با طرز کار دستگاه‌های مورد استفاده برای تهیه قهوه دمی آشنا نیستید، می‌توانید با کارشناسان ما در بخش فروش قهوه واکا تماس بگیرید.

1 دیدگاه در “تکنیک‌ های مختلف دم آوری قهوه کدم‌اند؟

  1. حمید باقری گفت:

    سلام خدا قوت مطالب خوبی بود. سپاسگزارم
    چرا روش تهیه قهوه عربی(با دله) را در قسمت قهوه دمی ذکر نکردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا

آیکون ستاره قهوه واکا

محصولات

آیکون ستاره قهوه واکا

استند پرتافیلتر ۵1

225,000 تومان

برای خرید قسطی با پرداخت ماهیانه 56,250 تومان درگاه پرداخت اسنپ‌پی را انتخاب کنید.

دان قهوه عربیکا هندوراس

275,000 تومان1,100,000 تومان

فرنچ پرس 600 میل

450,000 تومان

برای خرید قسطی با پرداخت ماهیانه 112,500 تومان درگاه پرداخت اسنپ‌پی را انتخاب کنید.

فرنچ پرس برند Gaozhi (800 میلی‌لیتری)

500,000 تومان

برای خرید قسطی با پرداخت ماهیانه 125,000 تومان درگاه پرداخت اسنپ‌پی را انتخاب کنید.

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.