آکادمی قهوه واکا

تفاوت لاته و موکا

لاته | موکا | تفاوت لاته و موکا | آکادمی قهوه واکا

قهوه نوشیدنی جذابی است که روز به روز بر طرفداران آن افزوده می‌شود. کافئین موجود در قهوه و خواص انرژی بخش آن باعث شده تا اغلب مردم به خصوص ورزشکاران، دانشجویان و… روی به مصرف این نوشیدنی بیاورند. این محبوبیت تا جایی پیش رفته که امروزه بسیاری از نوشیدنی‌ها با ترکیب قهوه ابداع شده و طعم‌های جدیدی مانند لاته و موکا را به عاشقان قهوه معرفی کرده است. در تهیه  لاته و موکا از قهوه به عنوان ترکیب اصلی استفاده شده و این دو نوشیدنی شباهت‌های بسیاری با هم دارند. تفاوت لاته و موکا را می‌توان در مقدار ترکیبات و طرز تهیه آن جستجو کرد. شما نیز اگر به نوشیدن قهوه و طعم‌های جدید آن علاقمند هستید بهتر است با انواع این نوشیدنی و چگونگی تهیه آنها بیشتر آشنا شوید. در این مقاله از قهوه واکا قصد داریم ابتدا به معرفی کافه لاته و کافه موکا پرداخته و در ادامه تفاوت‌های این دو نوشیدنی پرطرفدار را مورد بررسی قرار دهیم.

 

آشنایی با کافه لاته

کافه لاته یا همان کافه لته از ترکیب‌های بسیار دوست داشتنی و جذاب اسپرسو و شیر به شمار می‌آید. لاته در واقع مانند کاپوچینو بوده اما به شکل توسعه یافته آن و هر دو از طعم‌های فوق العاده در دنیای قهوه هستند. کافه لاته (Caffe latte) عبارتی به زبان ایتالیایی بوده که بر اساس آن caffe یعنی قهوه و latte به معنای شیر است. کافه لاته با ترکیب شیر داغ، اسپرسو و مقدار فراوانی فوم شیر تهیه می‌شود و همراه با طرح‌های هنری جذابی ارائه گردیده که به آن لاته آرت می‌گویند.

قبل از اینکه به بررسی تفاوت لاته و موکا بپردازیم بهتر است با کافه لاته و چگونگی تهیه آن بیشتر آشنا شویم. کافه لاته که به کافه لته نیز معروف است از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های گرم بوده که بر پایه اسپرسو تهیه می‌شود. ترکیب بی‌نظیری از اسپرسو، فوم شیر و شیر فوم گرفته که می‌تواند برای وعده صبحانه شما را حسابی سر حال نماید.

همانطور که اشاره شد در زبان ایتالیایی واژه لاته تحت عنوان شیر شناخته می‌شود. اما ترکیب این نوشیدنی محدود به شیر نبوده و از اسپرسو نیز برای تهیه آن استفاده می‌شود. کافه لاته برای افرادی که از ترکیب شیر و قهوه لذت می‌برند یک نوشیدنی ایده آل خواهد بود. اگر بخواهیم تاریخچه ابداع کافه لاته را بررسی کنیم باید گفت که این نوشیدنی در ابتدا توسط آمریکایی‌ها کشف و تهیه شد. پیش از کافه لاته کاپوچینو استفاده می‌شد که خاستگاه آن کشور ایتالیا است.

کافه لاته طعمی جذاب‌تر از کاپوچینو و دلچسب‌تر از طعم تلخ اسپرسو داشته و گزینه مناسبی برای افرادی است که می‌خواهند ساعات بیشتری را در هنگام شب بیدار مانده و تمرکز لازم را داشته باشند.

تفاوت لاته و موکا | آکادمی قهوه واکا

نحوه تهیه کافه لاته در خانه

کافه لاته متشکل از اسپرسو، فوم شیر و شیر است که می‌توانید آن را به راحتی در منزل تهیه کرده و از نوشیدنش لذت ببرید.

البته در کافی شاپ‌ها کافه لاته به لطف باریستاها به گونه‌ای بسیار زیبا و جذاب تزیین شده که در اصطلاح به آن لته آرت اطلاق می‌شود. به عبارت دیگر لته آرت با داشتن مهارت و ترکیب خلاقانه شیر بر روی اسپرسو شکل می‌گیرد. در ادامه مقاله تفاوت لاته و موکا با آموزش نحوه تهیه کافه لاته در خانه همراه شما هستیم.

خواندن مطلب  قهوه آرزوی مرگ چیست؟

برای تهیه کافه لاته ابتدا بایستی عملیات فوم گیری شیر را انجام دهیم. بر این اساس هوا به داخل شیر رخنه کرده و سپس فوم یا همان کف آن از شیر خارج می‌شود. جهت فوم گیری شیر نیز می‌توان به دو روش عمل کرد. فوم گیری شیر با استفاده از فرنچ پرس و فوم گیری شیر توسط نازل بخار اسپرسو ساز که در ادامه به بررسی روش اول خواهیم پرداخت.

تهیه کافه لاته با فرنچ پرس و موکوپات

کاربردی‌ترین و در عین حال ساده‌ترین لوازم برای تهیه کافه لاته در منزل استفاده از فرنچ پرس و موکوپات است. (شما می‌توانید انواع موکوپات و فرنچ پرس را در برندهای معتبر از فروشگاه اینترنتی قهوه واکا خریداری کنید.)

ابتدا توسط موکوپات اقدام به تهیه اسپرسو می‌نماییم. سپس قهوه را داخل فنجان می‌ریزیم. تهیه اسپرسو به وسیله موکوپات بسیار ساده است. جریان آب داغ ایجاد شده توسط موکوپات با فشار لازم اقدام به گرفتن عصاره قهوه از ذرات قهوه کرده که به آن اسپرسو گفته می‌شود.

بعد از تهیه اسپرسو نوبت به فوم گیری شیر به وسیله فرنچ پرس است. میزان شیر بایستی دو و نیم برابر مقدار قهوه باشد. برای تهیه کافه لاته پیشنهاد می‌شود که از شیر پرچرب استفاده گردد. (فرنچ پرس از دیگر لوازمی است که با استفاده از آن می‌توانید انواع قهوه از جمله قهوه فرانسه را تهیه نمایید البته با این ابزار می‌توان عملیات فوم گیری شیر را نیز انجام داد.) برای فوم گیری شیر کافی است شیر داغ را درون فرنچ پرس قرار داده و با استفاده از اهرم صافی شیر را بزنیم تا کف یا فوم آن جدا شود.

بعد از اینکه شیر فوم گیری شد به دو بخش تقسیم می‌شود. لایه زیرین همان شیر تغلیظ شده و لایه رویی به کف یا فوم شیر اختصاص دارد.

در آخرین مرحله می‌توانید شیر فوم گیری شده را بر روی اسپرسو قرار داده و بگذاریم مقدار اندکی از فوم شیر نیز روی کافه لاته بریزد.

تفاوت لاته و موکا | آکادمی قهوه واکا

آشنایی با کافه موکا

برای درک بیشتر تفاوت لاته و موکا بهتر است با کافه موکا نیز آشنایی مختصری داشته باشید. کافه موکا با توجه به اینکه با استفاده از شیر داغ و اسپرسو تهیه می‌شود بسیار شبیه کافه لاته بوده با این تفاوت که در آن شکلات شیرین و یا پودر کاکائو نیز اضافه می‌گردد.

موکا (Mocha) از جمله نوشیدنی‌های گرم و خوش طعم بر پایه اسپرسو است که اغلب میان عاشقان قهوه و شکلات طرفداران بسیاری دارد. مواد تشکیل دهنده کافه موکا عبارتند از: قهوه اسپرسو، سس شکلات، فوم شیر و شیر فوم گیری شده

نحوه تهیه کافه موکا در منزل

برای تهیه موکا در منزل می‌توانید از انواع شکلات موجود در بازار با توجه به طعم مورد علاقه خود استفاده کنید. ابتدا شکلات را روی حرارت ملایمی قرار داده تا باز شود. مقدار شکلات نیز با توجه به ذائقه شما تعیین می‌گردد. اما به طور کلی برای تهیه کافه موکا نیاز به ۲ قاشق چایخوری شکلات ذوب شده یا شکلات صبحانه است. بعد از ذوب شکلات فنجان مورد نظر برای قرارگیری موکا را گرم کرده و سپس شکلات را داخل آن می‌ریزیم.

خواندن مطلب  انواع قهوه ایتالیایی

در دومین مرحله می‌توانید فوم شیر را گرفته و از آن جدا نمایید. فوم گیری شیر را می‌توانید مانند روش قبل با استفاده از فرنچ پرس انجام داده و یا آن را داخل یک شیشه مربا در بسته قرار داده و آنقدر تکان دهید تا کف شیر جدا شود. سپس با استفاده از دستگاه اسپرسو ساز یا موکوپات می‌توانید اقدام به آماده سازی اسپرسو نمایید. بعد از تهیه اسپرسو آن را بر روی فوم و شیر ریخته تا به شکل لایه‌ای در آید. به به طور کلی در چنین نوشیدنی‌هایی از اسپرسو دبل استفاده می‌شود که با توجه به میل و ذائقه خود می‌توانید میزان اسپرسو را در آن تنظیم نمایید.

در آخرین مرحله از تهیه کافه موکا نوبت به تزیین و سرو این نوشیدنی می‌رسد که می‌توانید برای این امر از دو نوع فنجان جداگانه بهره بگیرید. از یک فنجان حاوی کاپوچینو و یک فنجان آیریش استفاده کرده و جهت تزیین روی کافه نیز خامه هم زده گزینه مناسبی خواهد بود.

تفاوت لاته و موکا | آکادمی قهوه واکا

تفاوت لاته و موکا

تفاوت لاته و موکا در موارد مختلفی از جمله ترکیبات، مقدار شیر، طعم، نوع قهوه و چگونگی سرو آن خلاصه می‌شود که در ادامه این مقاله به بررسی هر یک از این تفاوت‌ها خواهیم پرداخت.

ترکیبات

اختلاف کمی در ترکیبات کافه موکا و کافه لاته وجود دارد. همانطور که اشاره شد برای تهیه کافه لاته از اسپرسو، فوم شیر و شیر فوم گرفته شده استفاده می‌شود. همچنین برای تهیه موکا مقداری اسپرسو، شکلات، فوم شیر، شیر فوم گیری شده و خامه هم زده مورد نیاز است.

طعم

برای تهیه لاته اغلب از قهوه عربیکا استفاده می‌شود بر همین اساس از کافئین کمتر و طعم ملایم‌تری برخوردار است. همچنین شیر مورد استفاده در این نوع قهوه به گونه خاصی آماده می‌شود که تلخی قهوه را کاهش دهد.

میزان شیر استفاده شده

مهم‌ترین فرق لاته و موکا در میزان شیر استفاده شده آنها است. برای تهیه لاته تقریباً ۶۰ درصد فنجان شیر و برای آماده سازی موکا در حدود ۲۰ درصد فنجان شیر مورد نیاز است. با توجه به این امر می‌توان نتیجه گرفت که در آماده سازی موکا شیر بیشتری استفاده می‌شود.

نوع قهوه

برای تهیه کافه لاته اغلب ترجیح می‌دهند از دانه‌های قهوه عربیکا استفاده کنند اما برای تهیه کافه موکا می‌توان از اغلب قهوه‌های موجود در بازار بهره گرفت.

نحوه سرو

چگونگی سرو و تزیین کافه موکا و کافه لاته نیز متفاوت از یکدیگر است. سرو لاته زمانی انجام می‌شود که فوم شیر تمام سطح نوشیدنی را فرا گرفته و تزیین شده باشد. در حالی که موکا بعد از ریختن شیر بر روی اسپرسو و شکلات سرو می‌شود.

تفاوت لاته و موکا | آکادمی قهوه واکا

سخن پایانی

در این مقاله با تفاوت لاته و موکا آشنا شدید و دریافتید که این دو نوشیدنی جذاب و خوش طعم چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

برای سفارش انواع قهوه عربیکا، روبوستا و دیگر قهوه‌های با کیفیت و خوش طعم می‌توانید به فروشگاه اینترنتی قهوه واکا مراجعه کنید. همچنین انواع تجهیزات و لوازم جانبی قهوه در برندهای شناخته شده و معتبر را می‌توانید با قیمت مناسب از این فروشگاه اینترنتی خریداری نمایید.

4 دیدگاه در “تفاوت لاته و موکا

  1. حسین خالقی گفت:

    بسیار آموزنده وکامل بود برای بنده.درود بر شما!!!

    1. فاطمه سوهانکی گفت:

      ممنون از نظرتون

    2. masoud گفت:

      حسین عزیز ممنون از همراهیتون. بودنتون کنارمون افتخار بزرگیه

    3. masoud گفت:

      حسین جان ممنون ازینکه ما رو قابل دونستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا

آیکون ستاره قهوه واکا

محصولات

آیکون ستاره قهوه واکا

پیچر رنگی ۶۰۰ میل برند راپل

580,000 تومان

برای خرید قسطی با پرداخت ماهیانه 145,000 تومان درگاه پرداخت اسنپ‌پی را انتخاب کنید.

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.