آکادمی قهوه واکا

میزان مصرف قهوه چقدر است

میزان مصرف قهوه چقدر است؟ | قهوه واکا

حتی اگر سالم‌ترین خوراکی دنیا هم باشد، باید این نکته را به یاد داشته باشید که افراط در هر چیزی مضر است. قهوه گاهی خواب‌آور است، گاهی یک نوشیدنی لذیذ است که شما را گرم می‌کند و گاهی هم یک گزینه عالی برای پذیرایی خواهد بود. پس در کل قهوه هم مانند هر غذایی با محدودیت‌هایی همراه است. ممکن است برخی از ما این محدودیت را دوست نداشته باشیم با این وجود بهتر است میزان مصرف قهوه در جهان و میزان مصرف قهوه در ایران را هم بدانید.

حداکثر مقدار روزانه کافئین

کافئین ماده‌ای است بسیار قوی‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنید. این در واقع همان دلیلی است که ضرورت محدود کردن قهوه از آن ناشی می‌شود. تقریباً ۴۰۰ میلی گرم کافئین در روز برای یک فرد بالغ و سالم توسط محققان و در چارچوب آزمایش‌های مختلف تعیین شده است. این مقدار کافئین که می‌توان گفت به طور متوسط معادل چهار فنجان قهوه است؛ منجر می‌شود که شخص احساس نیرومندی بیشتر، حفظ تمرکز و انرژی کاف ی داشته باشد. اگر در نظر بگیرید که یک فنجان قهوه بین ۷۰ تا ۱۴۰ میلی گرم کافئین دارد، می‌توانید با توجه به اندازه فنجانی که دارید، خودتان ارزیابی کنید که میزان مصرف قهوه چقدر است

از طرف دیگر، کافئین همه قهوه ‌ها مقدار یکسانی نیست. به عنوان نمونه طبق مطالعاتی که در آن مقدار pH، چگالی و غلظت انواع قهوه را بررسی کرد‌ه‌اند، مشخص شد که قهوه اسپرسو سه تا شش برابر بیشتر از قهوه فیلتری دارای کافئین است. این در واقع به ما نشان می‌دهد که کنترل مقدار کافئین وارد شده به بدن در زمان مصرف قهوه واقعاً کاری دشوار است. بنابراین، جهت مشخص کردن میزان مصرف مطلوب روزانه قهوه برای هر فرد باید میزان چهار فنجان قهوه‌ای که در بالا ذکر شد را براساس قهوه فیلتری در نظر بگیریم یا اگر قرار است قهوه اسپرسو مصرف کنیم، باید روزانه دو فنجان قهوه مصرف کنیم.

عوارض مصرف زیاد قهوه

از آنجاییکه طی چند سال اخیر میزان مصرف قهوه در ایران بسیار افزایش داشته افراد زیادی در مورد عوارض این نوشیدنی پرس‌وجو می‌کنند. باید بگوییم کافئین باوجود فواید زیادی که در زندگی روزمره شما دارد؛ از چربی سوزی گرفته تا افزایش سطح انرژی و سیر نگه داشتن شما در طول روز، بیش از یک مقدار معین می‌تواند کمی خطرناک باشد. در مطالعه‌ای که عوارض جانبی کافئین بیش از حد را مورد بررسی قرار داد، مشخص شد کسانی که شش فنجان قهوه یا بیشتر در روز می‌نوشند ممکن است ۲۲ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی باشند.

میزان مصرف قهوه چقدر است؟ | قهوه واکا

در عین حال، نحوه و میزان شیرین شدن قهوه نیز می‌تواند عوارض جانبی دیگری هم ایجاد کند. بخش قابل توجهی از مصرف‌کنندگان قهوه، دوست دارند نوشیدنی‌های خود را با افزودن شیر و شکر سرو کنند. این نشان می‌دهد که با افزایش مصرف قهوه، ممکن است افزایش مصرف کالری و در نتیجه افزایش وزن همراه باشد. این وضعیت نه تنها می‌تواند باعث افزایش نمایه توده بدنی شود بلکه منجر به بروز سایر بیماری‌های بالقوه گردد. درنتیجه افزایش مصرف قهوه خطر بیشتری را به همراه دارد، به خصوص برای افرادی که قهوه خود را با شیرین‌کننده مصرف می‌کنند .

با توجه به این اطلاعات، برای بهره‌مندی حداکثری از فواید قهوه و در‌ امان ماندن از خطرات احتمالی آن، نباید بیش از ۲ تا ۴ فنجان قهوه در روز مصرف کنید و قهوه خود را تا حد امکان تلخ و بدون شکر ترجیح دهید.

قهوه چه فوایدی دارد؟

قهوه از پرمصرف‌ترین نوشیدنی هاست که با خواص آنتی اکسیدانی خود باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها می‌شود. بعلاوه در صورت مصرف درست و اینکه بدانیم، روزانه میزان مصرف قهوه چقدر است نتایج مثبت زیر را نیز به دنبال خواهد داشت:

  • خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

نوشیدن ۲ فنجان قهوه به طور مرتب در روز خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ، سینه و رکتوم، روده بزرگ، حنجره و مری را کاهش می‌دهد.

  • به هضم غذا کمک می‌کند

با تسریع متابولیسم، به سیستم گوارشی کمک می‌کند تا به طور منظم کار کند و در کاهش وزن نقش مؤثری ایفا می‌کند.

  • پیشگیری از آلزایمر و زوال ذهنی

قهوه باعث تقویت حافظه و محافظت در برابر برخی بیماری‌های عصبی مانند بیماری آلزایمر می‌شود.

  • استرس را کاهش می‌دهد

در صورت مصرف متعادل قهوه به صورت روزانه، خطر ابتلا به افسردگی و استرس کاهش می‌یابد.

  • تمرکز را افزایش می‌دهد

کافئین موجود در قهوه تمرکز ذهنی را افزایش می‌دهد.

خواندن مطلب  قهوه بدون کافئین (دی‌کف) چیست؟

میزان مصرف قهوه چقدر است؟ | قهوه واکا

  • بهبود سلامت پوست

قهوه به دلیل داشتن آنتی اکسیدان به سلامت پوست کمک می‌کند.

  • سطح انرژی را افزایش می‌دهد

کافئین فراوان هوشیاری و در عین حال سطح انرژی را افزایش می‌دهد.

  • از کبد محافظت می‌کند

از چرب شدن کبد جلوگیری می‌کند و خطر ابتلا به سیروز کبدی را کاهش می‌دهد.

مضرات مصرف قهوه چیست؟

در صورت عدم توجه به میزان مصرف مطلوب روزانه قهوه برای هر فرد و اینکه در روز میزان مصرف قهوه چقدر است، عوارض زیر به وجود خواهد آمد:

سلامت مغز را تهدید می‌کند

سلول‌های خونی در مغز افرادی که بیش از حد قهوه مصرف می‌کنند در معرض خطر هستند. علاوه بر این، سردرد در نتیجه مصرف زیاد قهوه رخ می‌دهد.

خطر فشار خون بالا را به همراه دارد

کافئین ماده‌ای است که ضربان قلب را افزایش می‌دهد. وقتی قهوه به مقدار زیاد در طول روز مصرف شود، فشار خون را افزایش داده و آن را مزمن می‌کند.

باعث بیماری‌های قلبی می‌شود

کسانی که در طول روز بیش از حد قهوه می‌نوشند، به دلیل کافئین موجود در آن، بیشتر در معرض خطر حمله قلبی هستند.

ممکن است باعث دیابت شود

زمانی که بلافاصله بعد از غذا مصرف شود، به خصوص اگر با شکر همراه باشد، ممکن است سطح قند خون را در بدن افزایش دهد. قند خون بالا نیز به مرور زمان باعث دیابت می‌شود.

سیستم ایمنی ضعیف می‌شود

ورود مقادیر زیاد کافئین به بدن باعث کاهش ویتامین‌های بدن می‌شود. با کاهش ویتامین‌ها، مقاومت بدن کاهش یافته و سیستم ایمنی ضعیف می‌شود.

برنامه خواب را مختل می‌کند

زمانی که قهوه به صورت افراطی مصرف شود، ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در تمرکز خواب و الگو‌های خواب شود زیرا سلول‌های عصبی را تحریک می‌کند. برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی قهوه، مصرف متعادل آن مفید است.

باعث کم آبی بدن می‌شود

مصرف زیاد باعث از دست دادن آب بدن می‌شود. اگر از دست دادن آب جبران نشود، خطر کم آبی وجود دارد.

میزان مصرف مطلوب روزانه قهوه برای هر فرد

میزان مصرف قهوه در جهان در بسیاری از کشور‌های جهان بعد از آب بیشترین میزان است. کارشناسان می‌گویند مصرف روزانه کافئین باید حداکثر ۴۰۰ میلی گرم باشد. طبق این محاسبه، نوشیدن حداکثر سه یا چهار فنجان قهوه در روز توصیه می‌شود، اما این رقم ممکن است بسته به سن، بیماری یا دلایل دیگر برای هر فرد متفاوت باشد. نوشیدن قهوه بیش از این میزان می‌تواند قلب را خسته کند و با عوارضی مانند درد معده، تپش قلب و اسهال خود را نشان دهد. بنابراین، مصرف حداکثر سه یا چهار فنجان قهوه در طول روز مناسب است. در اینجا لازم به یادآوری است که این مقدار برای قهوه فیلتر شده است.

خواندن مطلب  روز جهانی قهوه + تاریخچه

از طرف دیگر، میزان تحمل کافئین شما نیز بر محدودیت مصرف روزانه قهوه تأثیر می‌گذارد. مطمئناً افرادی را می‌شناسید که می‌گویند وقتی بیش از یک فنجان قهوه می‌نوشند، نمی‌توانند بخوابند یا تپش قلب به آن‌ها دست می‌دهد. درنتیجه تأثیر قهوه روی هر فرد متفاوت است. برای مشخص کردن اینکه برای شما میزان مصرف قهوه چقدر است به خودتان بستگی دارد. اینکه تعیین کنید چند فنجان قهوه می‌نوشید یا در چه زمانی انرژی شما کاهش می‌یابد و نیاز به کافئین دارید. بنابراین خودتان می‌توانید محدودیت میزان مصرف قهوه خود را بر این اساس تنظیم کنید.

در صورت مصرف زیاد قهوه چه اتفاقی می‌افتد؟

طبق مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، نوشیدن ۶ فنجان قهوه یا بیشتر در روز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را ۲۲ درصد افزایش می‌دهد. مصرف مقادیر زیاد قهوه در طول روز معمولاً باعث بروز بیماری‌های مختلفی از جمله بی‌خوابی، تپش قلب، درد معده، مشکلات گوارشی و دفعی، اسهال و مشکل در تمرکز می‌شود، اما در صورت مصرف معمولی احتمال بروز چنین عوارضی بسیار کم است. تا زمانی که از مقدار مصرفی که در طول روز نیاز دارید تجاوز نکنید، خطر بروز این بیماری‌ها بسیار کم می‌شود. بنابراین، در صورت مصرف مقادیر زیاد قهوه، توصیه می‌شود مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌های حاوی کافئین را برای آن روز قطع کرده و مقدار زیادی آب بنوشید.

محدودیت مصرف قهوه برای چه کسانی بیشتر است؟

زنان باردار، مادران شیرده، کسانی که برای اضطراب دارو مصرف می‌کنند، مبتلایان به بیماری قلبی یا فشار خون بالا و کسانی که بی‌خوابی دارند باید به میزان قهوه مصرفی خود توجه ویژه‌ای داشته باشند. برای این افراد اینکه میزان مصرف قهوه چقدر است را باید پزشک مشخص کند. ممکن است همان میزان کافئین در فرد دیگری هیچ عارضه جانبی ایجاد نکند ولی باعث شود در بدن این افراد واکنش متفاوتی نشان دهد. اگر شما جزء افرادی هستید که نام برده شد، بهترین اقدام این است که با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین ساعت نوشیدن قهوه در روز

دانشمندان می‌گویند قهوه زمانی باید مصرف شود که میران ترشح هورمون کورتیزول در خون، که بدن برای کنترل استرس ترشح می‌کند، کم باشد. ساعاتی که کورتیزول در خون بالا است بین ساعت ۸-۹ صبح، بین ۱۴-۱۲ بعد از ظهر و بین ۳۰-۱۷ تا ۳۰-۱۸ عصر است. قهوه‌ای که در خارج از این ساعات بنوشید شما را سرزنده‌تر و هوشیارتر می‌کند. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند صبح به محض بیدار شدن از خواب قهوه بنوشند و حتی برخی آن را با معده خالی قبل از صبحانه می‌نوشند زیرا به چربی سوزی کمک می‌کند. اما نوشیدن قهوه در ظهر راه کارآمدتری برای هوشیار نگه داشتن ذهن است.

اگر می‌خواهید هنگام انجام یک کار خاص ذهن هوشیارتری داشته باشید، باید ۳۰ دقیقه قبل از آن کار قهوه خود را بنوشید. از سوی دیگر، اگر نمی‌خواهید خواب شما تحت تأثیر مصرف قهوه قرار گیرد، توصیه می‌شود حداقل ۶ ساعت قبل از خواب قهوه مصرف کنید.

میزان مصرف قهوه چقدر است؟ | قهوه واکا

کلام پایانی:

اگر بعد از خواندن این مقاله نگران سلامت خود شده‌اید و نمی‌دانید دقیقاً میزان مصرف قهوه چقدر است مجموعه قهوه واکا شما را در این زمینه راهنمایی خواهد کرد. به طور کلی قهوه در صورت مصرف صحیح یکی از نوشیدنی­‌های مؤثر و مفید برای سلامت بدن است. اما باید بدانید هر نوع قهوه، میزان کافئین متفاوتی دارد. بنابراین، اگر به سلامتی خود اهمیت می‌دهید بهتر است به منظور تعیین مقدار مصرفی قهوه خود با کارشناسان قهوه واکا در ارتباط باشید تا بهترین محصول متناسب با نیاز روزانه‌تان را تهیه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا

آیکون ستاره قهوه واکا

محصولات

آیکون ستاره قهوه واکا

ناک باکس بزرگ

313,000 تومان

برای خرید قسطی با پرداخت ماهیانه 78,250 تومان درگاه پرداخت اسنپ‌پی را انتخاب کنید.

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.