آکادمی قهوه واکا

قهوه برای سرماخوردگی

قهوه از جمله نوشیدنی های دلپذیر در تمام فصول است؛ اما در فصل زمستان نوشیدن آن لطفی صد چندان دارد. در یک روز سرد و زمستانی آنچه که می تواند شما را گرم و سرحال نگه دارد نوشیدن یک فنجان قهوه داغ و سرشار از کافئین است. با این حال سوالی که پیش می آید این است که آیا قهوه برای سرماخوردگی هم مفید هست یا خیر؟ قهوه دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی فعالی است که باعث می شود بدن در برابر عفونت ها مقاومت بیشتری داشته باشد. اما از سوی دیگر چنانچه سرماخوردگی همراه با سرفه و گلودرد باشد ممکن است کافئین زیاد قهوه دردسرهایی ایجاد کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی فواید و مضرات نوشیدن قهوه در زمان ابتلا به سرماخوردگی بپردازیم. بر همین اساس پیشنهاد می شود تا انتهای این مقاله از قهوه واکا همراه ما باشید.

بررسی خواص نوشیدن قهوه در سرماخوردگی

قبل از اینکه درباره مضرات نوشیدن قهوه در زمان سرماخوردگی بپردازیم بهتر است ابتدا با خواص این نوشیدنی محبوب در این دوران بیشتر آشنا شویم.

قهوه و خواص آنتی اکسیدانی آن

همان طور که اشاره شد قهوه دارای مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان فعال است که منجر به افزایش سیستم ایمنی بدن در مبارزه با ویروس ها و میکروب ها می شود. سرماخوردگی به عنوان یک بیماری مسری می تواند تمامی سیستم ایمنی بدن را درگیر کرده و روز به روز شدیدتر شود. بنابراین قهوه به عنوان بهترین منبع غنی از آنتی اکسیدان، می تواند روند سرماخوردگی را بهبود بخشیده و از شدت آن بکاهد. البته توجه داشته باشید برای دستیابی به تاثیرات مثبت، هیچگاه در نوشیدن قهوه زیاده‌ روی نکنید و همواره آن را به اندازه مصرف کنید.

نشاط با کافئین موجود در قهوه

سرماخوردگی مانند اکثر بیماری ها باعث کسالت و بی‌ حالی در افراد می شود. قهوه از جمله نوشیدنی هایی است که با دارا بودن کافئین می تواند این بی‌ حالی و کسالت را تا حدودی برطرف نماید. کافئین ماده‌ای نشاط آور است که باعث سرحال شدن و افزایش انرژی در افراد می گردد. بنابراین زمانی که در اثر سرماخوردگی افسرده و کسل شده‌ اید کافی است کمی قهوه بنوشید تا انرژی از دست رفته خود را بازیابید. در مدت زمان اندکی بعد از نوشیدن قهوه علائم سرماخوردگی کمی بهبود یافته و می توانید به انجام فعالیت های روزانه خود بپردازید.

ضمن اینکه کافئین همانند یک مسکن ضد درد عمل کرده و قادر است ناراحتی های سرماخوردگی از جمله بدن درد و سردرد را نیز تسکین دهد. البته پیشنهاد می شود در هنگام انتخاب قهوه برای سرماخوردگی، قهوه هایی را انتخاب کنید که میزان کافئین در آن به اندازه باشد مانند قهوه عربیکا که دارای طعمی نسبتا شیرین و ملایم است. انتخاب قهوه‌ روبوستا به دلیل کافئین زیادی که دارد ممکن چندان خوشایند نباشد چرا که طعم آن نسبتا تلخ است.

 

قهوه برای سرماخوردگی | قهوه واکا

نوشیدن قهوه هنگام آنفولانزا

آنفولانزا همانند سرماخوردگی یک بیماری ویروسی اما با شدت بیشتر است که فرد را دچار بی‌حالی و رخوت می کند. در این زمان فرد نیاز به استراحت و خواب بیشتری دارد تا بدن وی توان مقابله با ویروس ها را داشته باشد. همانطور که اشاره شد مصرف قهوه در زمان سرماخوردگی می تواند تا حدودی مفید باشد اما کافئین موجود در آن باعث بروز بی‌ خوابی در فرد می گردد. بنابراین زمانی که دچار آنفولانزا هستید بهتر است از مصرف قهوه بیش از حد به خصوص قهوه هایی که دارای مقادیر بالایی کافئین هستند خودداری کنید. همچنین زمانی که بیماری شما با گلو درد و سرفه همراه است بایستی مصرف قهوه را قطع کرده و دمنوش های گرم را جایگزین آن کنید.  یکی از مهم‌ترین نکات در زمان ابتلا به آنفولانزا مصرف نوشیدنی و مایعات است که به بهبود هرچه زودتر این بیماری کمک می کنند. قهوه هرچند نوعی مایعات به شمار می آید اما با توجه به خاصیت مدر بودن، باعث از دست دادن آب بدن شده و مصرف آن در این زمان توصیه نمی شود. در نتیجه بهتر است تا زمان بهبودی کامل از نوشیدن قهوه هنگام آنفولانزا خودداری کنید.

خواندن مطلب  قهوه فرانسه چیست؟

نوشیدن قهوه هنگام گلودرد

گلو درد به دلایل مختلفی از جمله سرماخوردگی، آنفولانزا و… بروز می کند. به طور قطع مصرف نوشیدنی های گرم در این زمان می تواند گلودرد را تا حدودی تسکین دهد. اما آیا نوشیدن قهوه هنگام گلودرد نیز مفید است؟ هر چند از خواص قهوه برای سرماخوردگی گفته شد اما زمانی که این بیماری همراه با گلودرد باشد بهتر است از مصرف زیاد این نوشیدنی خودداری کنید. گلو درد و خشکی دهان به دلیل از دست رفتن آب بدن به وجود می آید و بهترین کار در این زمان هیدراته نگه داشتن بدن با مصرف مایعاتی مانند آب و دیگر دمنوش های گیاهی است. البته برخی قهوه ها دارای کافئین بسیار کمی هستند، با انتخاب چنین قهوه هایی می توانید در زمان ابتلا به گلودرد یا سرماخوردگی یک فنجان قهوه بنوشید. اما توجه داشته باشید که به هیچ عنوان در مصرف قهوه حتی با کافئین بسیار کم زیاده روی نکرده و از رژیم غذایی مناسب و سالم پیروی کنید. هر چند قهوه منجر به ایجاد سرفه در فرد نمی گردد اما مصرف بیش از حد آن منجر به تحریک گلو شده و ممکن است ناراحتی هایی را برای فرد به وجود آورد.

رفع آبریزش بینی با مصرف قهوه

شاید برای شما هم این سوال پیش آید که آیا قهوه برای رفع آب ریزش بینی تاثیر دارد یا خیر؟  در پاسخ بایستی گفت قهوه داغ دارای بخاری است که استنشاق آن نقش مهمی در باز شدن سینوس ها دارد و بدین ترتیب با نوشیدن آن می توانید تا حدودی از التهاب سینوس ها بکاهید. همچنین کافئینی که درون قهوه وجود دارد منجر به انقباض عروق شده که این امر التهاب و تورم رگ های خونی را کاهش می دهد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که قهوه تسکین دهنده بسیار مناسبی در زمان ابتلا به سرماخوردگی و آبریزش بینی خواهد بود.

قهوه برای سرماخوردگی | قهوه واکا

مبارزه با عفونت های ویروسی با نوشیدن قهوه

بر اساس تحقیقات و بررسی های صورت گرفته بر روی دانه های قهوه برای سرماخوردگی، تاثیر مثبت این نوشیدنی بر بهبود سیستم ایمنی بدن و افزایش سلامتی ثابت گردیده است. چنانچه قهوه را به اندازه بنوشید و کافئین آن نیز به مقدار مشخص باشد نقش مهمی در افزایش سیستم ایمنی بدن شما خواهد داشت. اما در مواردی که از قهوه های دارای کافئین زیاد و به میزان بالا مصرف شود نتیجه عکس داده و در سیستم ایمنی بدن جهت مبارزه با ویروس ها اختلال به وجود می آورد. این امر در نهایت تضعیف سیستم ایمنی بدن را به دنبال خواهد داشت.

خواندن مطلب  قهوه آرزوی مرگ چیست؟

مصرف قهوه و تداخل دارویی

بسیاری از دوستداران قهوه می پرسند که آیا مصرف قهوه در زمان بیماری، تداخل دارویی به وجود می آورد یا خیر؟ پاسخ به این سوال امری تخصصی است و ارتباط مستقیمی با نوع بیماری و داروی مصرف شده دارد. بنابراین بهتر است پیش از نوشیدن قهوه در زمان بیماری و مصرف دارو، حتماً با پزشک خود در این خصوص مشورت نمایید.

قواعد صحیح نوشیدن قهوه در زمان ابتلا به سرماخوردگی

با توجه به فواید و مضرات قهوه برای سرماخوردگی به این نتیجه می رسیم که مصرف این نوشیدنی چنانچه بر اساس قواعد صحیحی صورت گیرد نه تنها منجر به تشدید سرماخوردگی نخواهد شد بلکه تاثیر مثبتی بر بهبود آن دارد. در ادامه این قواعد و قوانین را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • هنگامی که دچار سرماخوردگی شده‌ اید می توانید قهوه را همچنان مصرف کنید اما باید توجه داشته باشید که قهوه انتخابی شما دارای میزان کافئین کمتری باشد.
  • چنانچه در هنگام صبح تمایل به نوشیدن قهوه دارید توصیه می شود برخلاف عادت همیشگی خود پیش از مصرف قهوه، مقداری آب نوشیده و سپس قهوه‌ خود را سرو کنید.
  • مصرف قهوه چنانچه در ساعات پایانی روز صورت گیرد باعث جذب بهتر آنتی اکسیدان های موجود در ساختار قهوه خواهد شد.
  • چنانچه در زمان ابتلا به سرماخوردگی در مصرف قهوه زیاده روی شود، تاثیرات منفی آن افزایش یافته و روند بهبودی را کاهش می دهد. بنابراین بهتر است در چنین زمان هایی از مصرف روزانه بیش از دو فنجان قهوه خودداری شود.

قهوه برای سرماخوردگی | قهوه واکا

سخن پایانی

در این مقاله با فواید و مضرات قهوه برای سرماخوردگی آشنا شدید. بر همین اساس دریافتیم که قهوه چنانچه درست انتخاب شده و به اندازه مصرف شود تاثیرات مثبت زیادی در بهبود سرماخوردگی و تسکین علائم آن خواهد داشت. کافئین موجود در این نوشیدنی رخوت و کسلی ناشی از سرماخوردگی را برطرف کرده و باعث نشاط فرد می گردد. همچنین آنتی اکسیدان های موجود در قهوه به افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماری های عفونی و ویروسی کمک کرده و روند بهبودی را تسریع می بخشد.

اما چنانچه مصرف قهوه بیش از حد باشد منجر به از دست دادن آب بدن شده و فرد دچار مشکلات بیشتری خواهد شد. قهوه واکا از معتبرترین فروشگاه های اینترنتی در سطح کشور است که به فروش انواع قهوه، تجهیزات و لوازم جانبی قهوه با کیفیت بالا و قیمتی مقرون به صرفه می پردازد. از جمله محصولات این مجموعه می توان به انواع قهوه‌ عربیکا، قهوه روبوستا، قهوه اسپرسو، قهوه ترک، قهوه کلاسیک و… با کیفیت تضمینی اشاره کرد. برای خرید بهترین قهوه ها، تجهیزات قهوه و لوازم جانبی آن کافی است به این فروشگاه اینترنتی مراجعه کرده و محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست محتوا

آیکون ستاره قهوه واکا

محصولات

آیکون ستاره قهوه واکا
سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.